eBoi
Jak załatwić sprawę?
Regulamin organizacyjny OPS
REGULAMIN ORGANIZACYJNY OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W RESKU
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1 Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku określa:
1) zakres działania i zadania Ośrodka Pomocy Społecznej zwanego dalej Ośrodkiem;
2) szczegółową organizację wewnętrzną Ośrodka;
3) zasady funkcjonowania Ośrodka;
4) zakres działania kierownictwa Ośrodka i poszczególnych stanowisk pracy.
§2 Ośrodek Pomocy Społecznej działa na podstawie:
1) Uchwały Nr XIII/53/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy w Resku z dnia 27 kwietnia 1990 r. w sprawie powołania Ośrodka Pomocy Społecznej;
2) Zarządzenia Nr 3/90 Naczelnika Miasta i Gminy w Resku z dnia 18 maja 1990 r. w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku;
3) Statutu nadanego uchwałą Nr IX/42/07 Rady Miejskiej w Resku z dnia 27 kwietnia 2007 r.
4) Innych przepisów dotyczących jednostek organizacyjnych i jednostek budżetowych.
§3 Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) Ośrodku - należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej jako wyodrębnionej jednostce organizacyjnej Urzędu Miejskiego;
2) Statucie - należy przez to rozumieć statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku obowiązującego w dniu wydania regulaminu;
3) Kierowniku, Zastępcy Kierownika, Głównego Księgowego – należy przez to rozumieć odpowiednio: Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej, Zastępcę Kierownika w razie jego nieobecności w pracy i Głównego Księgowego.
§4 Ośrodek Pomocy Społecznej jest wyodrębnioną jednostką budżetową Urzędu Miejskiego
1) na czele Ośrodka stoi Kierownik;
2) Kierownik jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników;
3) siedzibą Ośrodka Pomocy Społecznej jest miasto Resko.
§5 Ośrodek Pomocy Społecznej w Resku czynny jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.15 do 15.15.
§6 System kancelaryjny oraz klasyfikacje rzeczowe akt regulują odrębne przepisy.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§7 Do zakresu działania Ośrodka Pomocy Społecznej należy zapewnienie warunków należytego wykonywania i realizacji zadań spoczywających na „Ośrodku” w realizacji zadań:
1) zadań własnych;
2) zadań zleconych;
3) zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (zadań powierzonych).
§8 W szczególności do zadań Ośrodka Pomocy Społecznej należy:
1) diagnostyka jednostki i środowiska;
2) wnioskowanie spraw zaspokojenia potrzeb jednostki i środowiska;
3) organizowanie i prowadzenie działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób i grup wymagających pomocy;
4) zapobieganie procesom marginalizacji osób, grup, rodzin a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym;
5) współdziałanie z grupami, społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności samodzielnego rozwiązywania własnych problemów;
6) aktywizowanie środowiska lokalnego w celu pełniejszego zaspokojenia potrzeb;
7) opracowywanie planów potrzeb społecznych i sprawozdań w zakresie rozeznania potrzeb;
8) współpraca z organami administracji samorządowej, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi;
9) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności:
a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji;
b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt;
c) przechowywanie akt;
d) przekazywanie akt do archiwów.
10) realizacja obowiązków i uprawnień służących Ośrodkowi Pomocy Społecznej jako pracodawcy- zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Rozdział III
ORGANIZACJA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§9 W skład Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą następujące stanowiska pracy:
Lp. |
Nazwa stanowiska pracy |
Symbol |
|
1 |
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej |
KOPS |
Stanowiska kierownicze |
2 |
Główny Księgowy |
GKOPS |
|
3 |
Stanowisko do spraw świadczeń socjalnych |
ŚSOPS |
Pion administracyjny |
4 |
Stanowisko do spraw kadrowych i spraw sekretarsko-kancelaryjnych |
SKOPS |
|
5 |
Stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej |
ŚROPS I |
Sekcja świadczeń rodzinnych |
6 |
Stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej |
ŚROPS II |
|
7 |
Stanowisko do spraw pracownika socjalnego |
PSOPS I |
Świadczenia socjalne i w naturze |
8 |
Stanowisko do spraw pracownika socjalnego |
PSOPS II |
|
9 |
Stanowisko do spraw pracownika socjalnego |
PSOPS III |
|
10 |
Stanowisko do spraw pracownika socjalnego |
PSOPS IV |
|
11 |
Stanowisko do spraw opiekunki społecznej |
OSOPS I |
Sekcja usług opiekuńczych |
12 |
Stanowisko do spraw opiekunki społecznej |
OSOPS II |
|
13 |
Stanowisko do spraw opiekunki społecznej |
OSOPS III |
|
14 |
Stanowisko do spraw opiekunki społecznej |
OSOPS IV |
|
15 |
Stanowisko do spraw opiekunki społecznej |
OSOPS V |
|
16 |
Stanowisko do spraw opiekunki społecznej |
OSOPS VI |
§10 Strukturę organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do Zarządzenia.
Rozdział IV
ZASADY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§11 Ośrodek Pomocy Społecznej działa według następujących zasad:
1) praworządności;
2) służebności wobec społeczności lokalnej;
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym;
4) kontroli wewnętrznej;
5) podziału zadań pomiędzy Kierownictwo Ośrodka Pomocy Społecznej i poszczególne stanowiska oraz wzajemnego współdziałania;
6) przepływ informacji pomiędzy stanowiskami pracy i sekcjami.
§12 Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§13 Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w wykonywaniu zadań Ośrodka i swoich obowiązków są obowiązani służyć Ośrodkowi i Państwu.
§14 Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w rządzeniu mieniem Ośrodka i Państwa.
§15 Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Kierownik Ośrodka przy pomocy Głównego Księgowego i swojego zastępcy, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Kierownikiem za realizację swoich zadań.
§16 W Ośrodku Pomocy Społecznej działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie wykonywania zadań Ośrodka przez poszczególnych pracowników.
Rozdział V
ZAKRESY ZADAŃ KIEROWNIKA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ, JEGO ZASTĘPCY I GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO
§17 Do zakresu zadań Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej należy w szczególności:
1) reprezentowanie Ośrodka Pomocy Społecznej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3) czuwanie nad przestrzeganiem przepisów prawa;
4) prowadzenie polityki kadrowej;
5) tworzenie organizacyjnych i materialno - technicznych warunków działalności Ośrodka celem realizacji jego zadań;
6) rozpatrywanie skarg, wniosków, krytyki prasowej oraz innych sygnałów od mieszkańców gminy;
7) sporządzenie planów rozwoju pomocy społecznej na obszarze działania;
8) wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na pomoc społeczną i realizację innych zadań Ośrodka oraz składanie informacji do Burmistrza i Rady Miejskiej z ich wykorzystaniem;
9) planowanie i realizowanie przedsięwzięć związanych z obronnością cywilną w zakresie określonym innymi odrębnymi przepisami prawa;
10) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Ośrodka, umów zlecenia i umów o dzieło;
11) wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych;
12) ustalanie regulaminu pracy Ośrodka;
13) gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami Ośrodka;
14) wydawanie zarządzeń Kierownika Ośrodka;
15) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej;
16) wspólnie z Główną Księgową Ośrodka opracowywanie projektu budżetu i prowadzenie gospodarki finansowej;
17) wykonywanie Uchwał Rady Miejskiej oraz Zarządzeń Burmistrza;
18) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Kierownika przez przepisy prawa i Regulaminu oraz Uchwały.
§18 Zastępca Kierownika podejmuje czynności Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej pod nieobecność Kierownika lub innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Kierownika.
§19 Do zadań Głównego Księgowego (GKOPS) należy:
1) nadzorowanie i realizacja budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku;
2) przekazywanie pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem planu budżetowego;
3) współpraca przy opracowywaniu projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej;
4) dokonywanie analiz budżetu w poszczególnych działach, rozdziałach i paragrafach oraz bieżące informowanie Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej o jego realizacji;
5) przygotowywanie i organizowanie obiegu dokumentów finansowych;
6) realizacja ustaw o dochodach i finansowaniu gminy oraz ustaw o finansach publicznych;
7) realizacja sprawozdawczości finansowej Ośrodka Pomocy Społecznej;
8) wykonywanie obowiązków i zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Głównych Księgowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych;
9) sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach;
10) dekretowanie dokumentów księgowych;
11) analiza kont rachunkowych i egzekwowanie należności;
12) naliczanie i rozliczanie składek ZUS;
13) wystawianie dowodu „KW- Kasa Wypłaci” – zbiorczo do listy płac lub listy wypłat;
14) nadzór nad ewidencją środków trwałych;
15) rozliczanie podatku dochodowego wynikającego z umów zleceń (PIT 11) oraz umów o dzieło i umów o pracę;
16) księgowanie dochodów finansowych;
17) wystawianie i podpisywanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu
(ZUS RP 7) oraz pozostałych zaświadczeń;
18) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Kierownika.
Rozdział VI
ZAKRESY STANOWISK PRACY
§20 Do wspólnych stanowisk pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby Ośrodka, a w szczególności:
1) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, administracyjnych także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
2) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań Ośrodka Pomocy Społecznej określonych w przepisach prawnych;
3) współdziałanie z Głównym Księgowym przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej;
4) wzajemne współdziałanie pomiędzy pracownikami i poszczególnymi sekcjami w celu prawidłowego przepływu informacji;
5) przygotowywanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań;
6) podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych;
7) przechowywanie akt służbowych;
8) stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt;
9) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i listów wpływających do danego stanowiska;
10) usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy;
11) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz zapewnienie ochrony danych osobowych;
12) wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej.
§21 Do zadań stanowiska do spraw świadczeń socjalnych (ŚSOPS) należy:
1) obsługa kancelaryjno-biurowa Ośrodka Pomocy Społecznej;
a) obsługa pocztowa nadawczo-odbiorcza
b) ewidencja wyjść służbowych oraz prywatnych poza zakład pracy
c) prowadzenie księgi „Listy obecności” urlopów, zwolnień lekarskich i innych
2) obsługa centrali telefonicznej- przyjmowanie i łączenie rozmów;
3) zaopatrzenie Ośrodka Pomocy Społecznej w materiały i sprzęt do pracy zgodnie z zasadami i postępowaniem o zamówieniach publicznych;
4) bieżące prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów materiałów i sprzętu biurowego; 5) realizacja list płac zasiłków celowych wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;
6) realizacja list płac zasiłków okresowych wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;
7) realizacja list płac zasiłków stałych wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;
8) realizacja list płac zasiłków celowych „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;
9) sporządzanie terminowych i miesięcznych zestawień zasiłków stałych do Domu Pomocy Społecznej, w których przebywają mieszkańcy miasta i gminy Resko zgodnie z przepisami oraz rozbiciu na koszty utrzymania i koszty własne zasiłkobiorcy /30% i 70%/;
10) sprawozdawczość do Urzędu Zachodniopomorskiego Wydział Polityki
Społecznej w zakresie:
a) meldunków kwartalnych, półrocznych i rocznych z uwzględnieniem liczby świadczeń, kwot, rodzin, osób w rodzinach, w rozbiciu na poszczególne rodzaje świadczeń
11) sporządzanie projektów dochodów i wydatków wraz z kalkulacją do sporządzania projektu budżetu gminy na rok następny w rozbiciu na poszczególne działy i rozdziały z uwzględnieniem:
a) wzrostu dochodów
b) procentowego wzrostu stałych wydatków rzeczowych
c) wzrost wynagrodzeń
12) obsługa komputera ze szczególnym uwzględnieniem programu „POMOST”;
13) praca w terenie z pracownikiem socjalnym na wniosek Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej;
14) miesięczne rozliczenie wydatków w rozbiciu na poszczególne rozdziały i dokonywanie uzgodnień z komórką finansowo-księgową Urzędu Miejskiego w Resku;
15) bieżące prowadzenie rejestrów zatwierdzonych świadczeń przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w rozbiciu na poszczególne rodzaje i okresy wypłat:
a) zasiłków celowych,
b) zasiłków stałych,
c) zasiłków okresowych,
d) zasiłków celowych „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,
e) ubezpieczenia emerytalno-rentowe,
f) ubezpieczenia zdrowotnego,
g) dożywiania dzieci w szkołach na terenie gminy,
h) innych zadań wynikających z programów rządowych.
16) rozliczanie bieżących faktur z zadań własnych i zleconych;
17) nadzór i kontrola pracy opiekunek społecznych w domu podopiecznego.
§22 Do zadań stanowiska do spraw kadrowych i do spraw sekretarsko-kancelaryjnych (SKOPS) należy:
1) obsługa biurowa Ośrodka Pomocy Społecznej:
a) prowadzenie ksiąg korespondencyjnych pism przychodzących i wychodzących;
b) prowadzenie rejestru podań;
c) ewidencja środków trwałych i nietrwałych w użytkowaniu
Ośrodka Pomocy Społecznej;
d) prowadzenie książki inwentarzowej środków trwałych;
e) ewidencja zakupów środków trwałych;
f) likwidacja oraz przyjęcia środków trwałych;
g) prowadzenie wszelkiej dokumentacji związanej z zakupem i likwidacją sprzętu i wyposażenia Ośrodka Pomocy Społecznej;
h) przygotowanie, sprawdzenie środków trwałych i sprzętu do inwentaryzacji.
2) obsługa kadr Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku:
a) prowadzenie akt osobowych pracowników Ośrodka Pomocy
Społecznej zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy;
b) prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych oraz zwalnianych;
c) ewidencja urlopów oraz dni wolnych od pracy;
d) listy obecności pracowników;
e) rejestr zwolnień lekarskich;
f) rejestr wysług lat i gratyfikacji;
g) pisanie umów o pracę, angaży oraz świadectw pracy;
h) przygotowanie w porozumieniu z Kierownikiem Ośrodka płac oraz ich pochodnych do corocznego budżetu;
i) przygotowanie dokumentów do ZUS na renty i emerytury.
j) ścisła współpraca z Oddziałem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Powiatowym Urzędem Pracy.
3) w zakresie obsługi systemu komputerowego POMOST:
a) systematyczne wprowadzanie danych do systemu POMOST w zakresie obsługi klienta;
b) rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków;
c) wprowadzanie wywiadów środowiskowych;
d) opracowywanie i wydawanie w porozumieniu z Kierownikiem Ośrodka decyzji administracyjnych w zakresie udzielanej pomocy dla świadczeniobiorców;
e) tworzenie list wypłat dla świadczeniobiorców;
f) rozliczanie zasiłków wg. rodzajów świadczeń;
g) wykonywanie sprawozdań elektronicznych (MK1MK2, dożywianie, MPiPS, składki EM-RE, zbiory centralne) przekazywane do Wydziału Polityki Społecznej
Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie zgodnie z ustalonymi terminami.
4) w zakresie obsługi systemu PŁATNIK:
a) zgłoszenia pracowników i świadczeniobiorców do Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych (ZZA, ZUA, ZCZA);
b) wyrejestrowania pracowników i świadczeniobiorców do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZWUA);
c) comiesięczne rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (RZA, RCA, RSA, DRA);
d) współpraca z Inspektoratem ZUS w Łobzie w zakresie prawidłowego rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz korekt dokumentów.
5) sprawozdawczość statystyczna:
a) terminowe wykonywanie sprawozdań statystycznych z zakresu spraw kadrowych ( Z-03, Z-05, Z-06) kwartalnych i rocznych.
§23 Do zadań stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych (ŚROPS I; ŚROPS II) należy:
1) przyjmowanie i weryfikacja wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych:
a) przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego wraz ze wszystkimi obowiązującym dokumentami,
b) przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń opiekuńczych wraz ze wszystkimi obowiązującymi dokumentami,
c) przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej wraz ze wszystkimi obowiązującymi dokumentami,
d) zlecanie pracownikom socjalnym przeprowadzenia wywiadów u osób ubiegających się o dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka oraz u drugiego z rodziców dziecka samotnie wychowywanego,
e) zlecanie pracownikom socjalnym przeprowadzenia wywiadów u dłużników alimentacyjnych.
2) sporządzanie planu udzielanych świadczeń;
3) przygotowanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczeń rodzinnych i opiekuńczych orz zaliczki alimentacyjnej:
a) systematyczna rejestracja wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczki alimentacyjnej,
b) przygotowanie wydruku decyzji,
c) przekazywanie komornikom sądowym decyzji dotyczących przyznania lub odmowy przyznania zaliczki alimentacyjnej,
d) występowanie do Urzędu Pracy z wnioskiem o przedstawienie informacji o możliwości aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego, który nie może wywiązać się ze swych zobowiązań z powodu braku zatrudnienia lub do Starosty o skierowanie dłużnika alimentacyjnego do prac organizowanych na zasadach robót publicznych,
e) kierowanie do Starosty wniosków o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego.
4) systematyczne rejestrowanie wniosków osób i rodzin ubiegających się o świadczenia rodzinne i opiekuńcze oraz zaliczki alimentacyjne, w systemie informatycznym oraz ręcznym;
5) zakładanie indywidualnych teczek osób korzystających z pomocy w formie świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych;
6) sporządzanie miesięcznych list wypłat świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych, w formie gotówkowej oraz przelewów bankowych;
7) sporządzanie listy osób, za które Ośrodek jest zobowiązany odprowadzić do ZUS-u składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
8) sporządzanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych, rocznych oraz meldunków miesięcznych;
9) przygotowanie wstępnego zapotrzebowania środków na wypłaty i obsługę świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych;
10) sporządzanie projektów dochodów i wydatków wraz z kalkulacjami w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych na rok następny do sporządzenia projektu budżetu gminy;
11) wystawianie zaświadczeń dotyczących korzystania ze świadczeń osobom indywidualnym oraz instytucjom (ZUS, KRUS, OPS, Urząd Marszałkowski);
12) współpraca z Urzędem Marszałkowskim odnośnie koordynacji świadczeń wypłacanych osobom pracującym w państwach Unii Europejskiej.
§24 Do zadań stanowiska pracy pracownika socjalnego (PSOPS I; PSOPS II; PSOPS III; PSOPS IV) należy:
1) przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:
a) kierować się zasadami etyki zawodowej.
b) kierować się zasadą dobra osób i rodzin którym służy, oraz poszanowania godności i praw tych osób do samostanowienia.
c) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę i grupę.
d) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.
e) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia chyba, że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny.
f) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
g) przestrzegać zasad BHP i P-poż.
h) sumienne i terminowe załatwianie spraw, skarg, wniosków.
i) wykonywanie poleceń kierownika, wchodzących w zakres pracy zawodowej.
2) do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
a) praca socjalna mająca na celu wspomaganie jednostek oraz rodzin w odzyskaniu i wzmocnieniu pełnych możliwości życiowych poprzez realizowanie różnorodnych zadań;
b) prowadzenie pracy socjalnej poprzez metodę indywidualnego przypadku, pracę z grupą oraz organizowanie środowiska lokalnego;
c) rozeznanie sytuacji życiowej oraz potrzeb osób i rodzin, dla celów pomocy społecznej.
d) w celu właściwego rozpoznania problemu pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy, na podstawie którego ustala plan postępowania w celu rozwiązania problemu oraz ustala formę pomocy zgodnie z ustawą;
e) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osób i rodzin, pomoc w uzyskiwaniu świadczeń rentowych lub emerytalnych ZUS i KRUS, ustalenia stopnia niepełnosprawności w Powiatowym Zespole d/s Orzekania o Niepełnosprawności, uzyskania dofinansowania do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, pożyczek mających na celu likwidację barier architektonicznych w PCPR, pomoc psychologa i mediatora (PCPR), kierowanie osób na podjęcie leczenia od uzależnienia alkoholowego do Gminnej Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, kierowanie osób do pracy w CIS.
f) sporządzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby innych instytucji m. in.: Urząd Miejski, Sąd, Gminna Komisja d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PCPR, CIS.
g) podejmowanie interwencji socjalnej: umieszczanie w trybie pilnym dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej, umieszczanie ofiar przemocy w Ośrodkach Interwencji Kryzysowej, wypełnianie druku "Niebieska "Karta" w przypadku stwierdzenia przemocy w rodzinie, umieszczanie osób psychicznie chorych w Szpitalu Psychiatrycznym.
h) współpraca z placówkami służby zdrowia w zakresie ochrony zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem: lekarza pierwszego kontaktu, pielęgniarki środowiskowej, położnej.
i) współdziałanie z organami administracji państwowej: policja (interwencje socjalne), Sąd (kierowanie wniosków o ograniczenie lub pozbawienie władzy rodzicielskiej, kierowanie wniosków o ustanowienie nadzoru kuratorskiego, kierowanie wniosków o umieszczenie w DPS lub szpitalu psychiatrycznym, kierowanie wniosków o ustalenie alimentów), Prokuratura (kierowanie wniosków dot. podejrzenia popełnienia przestępstwa), kuratorzy zawodowi (stała współpraca dot. podopiecznych objętych nadzorem kuratorskim, interwencje socjalne).
j) współpraca z organami administracji samorządowej: Urząd Miejski, Rada Miejska, Sołtysi.
§25 Do zadań stanowiska pracy opiekunek społecznych (OSOPS I; OSOPS II; OSOPS III; OSOPS IV; OSOPS V; OSOPS VI) należy:
1) świadczenie usług opiekuńczych u podopiecznych na terenie Gminy Resko osobom samotnym jak i w rodzinie, jeżeli rodzina nie jest w stanie ich zapewnić.
2) usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, tj.:
a) wykonywanie prostych zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych zalecanych przez lekarza, pielęgniarkę środowiskową
b) zapewnienie kontaktów z otoczeniem
c) dokonywanie codziennych zakupów, leków według potrzeb podopiecznego
d) przynoszenie opału oraz palenie w piecu
e) przynoszenie obiadów z Domu Pomocy Społecznej lub sporządzenie posiłku dla podopiecznych
f) utrzymywanie czystości w mieszkaniu podopiecznego
g) załatwienie spraw podopiecznych związanych z opłatami.
Rozdział VII
SKARGI I WNIOSKI
§26 Skargi i wnioski wpływające do Ośrodka Pomocy Społecznej rozpatrywane są przez Kierownika, Główną Księgową lub samodzielne stanowiska pracy.
1) obsługę obywateli w sprawie skarg i wniosków skierowanych do Kierownika oraz rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik do spraw kadrowych i spraw sekretarsko-kancelaryjnych;
2) w sprawie skarg i wniosków mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział VIII
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§27 System kontroli obejmuje:
1) kontrolę zewnętrzną;
2) kontrolę wewnętrzną, której podlegają samodzielne stanowiska pracy w Ośrodku Pomocy
Społecznej;
3) kontrolę wykonują Kierownik, Zastępca Kierownika podczas jego nieobecności w pracy, Główny Księgowy;
4) działalność kontrolną prowadzi się w formie kontroli planowanych i doraźnych. Ze względu na zakres stosuje się kontrole kompleksowe, problemowe, bieżące;
5) celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobu naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania ich w przyszłości;
6) postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego stanowiska pracy, rzetelne jego udokumentowanie i ocena działalności;
7) po zakończeniu przeprowadzenia kontroli sporządza się protokół pokontrolny.
Rozdział IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§28 Załącznik do Regulaminu stanowi jego integralną część.
§29 Zarządzenie wchodzi w życie od dnia 01.07.2007 r.
§30 Z dniem wejścia w życie Regulaminu traci moc obowiązujący dotychczasowy Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku z dnia 27.12.1995 r.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Barbara Bujnowska | 20-06-2007 10:17 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 20-06-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | Barbara Bujnowska | 03-08-2007 13:26 |