Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Resku
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Regulamin organizacyjny OPS

REGULAMIN ORGANIZACYJNY OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

W RESKU

 

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 
§1
Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku określa:

 
1) zakres działania i zadania Ośrodka Pomocy Społecznej zwanego dalej Ośrodkiem;

2) szczegółową organizację wewnętrzną Ośrodka;

3) zasady funkcjonowania Ośrodka;

4) zakres działania kierownictwa Ośrodka i poszczególnych stanowisk pracy.

 

§2 Ośrodek Pomocy Społecznej działa na podstawie:

 

1) Uchwały Nr XIII/53/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy w Resku z dnia 27 kwietnia 1990 r. w sprawie powołania Ośrodka Pomocy Społecznej;

2) Zarządzenia Nr 3/90 Naczelnika Miasta i Gminy w Resku z dnia 18 maja 1990 r. w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku;

3) Statutu nadanego uchwałą Nr IX/42/07 Rady Miejskiej w Resku z dnia 27 kwietnia 2007 r.

4) Innych przepisów dotyczących jednostek organizacyjnych i jednostek budżetowych.

 

§3 Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:

 

1) Ośrodku - należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej jako wyodrębnionej jednostce organizacyjnej Urzędu Miejskiego;

2) Statucie - należy przez to rozumieć statut Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku obowiązującego w dniu wydania regulaminu;

3) Kierowniku, Zastępcy Kierownika, Głównego Księgowego – należy przez to rozumieć odpowiednio: Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej, Zastępcę Kierownika w razie jego nieobecności w pracy i Głównego Księgowego.

 

§4 Ośrodek Pomocy Społecznej jest wyodrębnioną jednostką budżetową Urzędu Miejskiego

 

1) na czele Ośrodka stoi Kierownik;

2) Kierownik jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników;

3) siedzibą Ośrodka Pomocy Społecznej jest miasto Resko.

 

§5 Ośrodek Pomocy Społecznej w Resku czynny jest w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.15 do 15.15.

§6 System kancelaryjny oraz klasyfikacje rzeczowe akt regulują odrębne przepisy.

 

 

Rozdział II

 

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

 

§7 Do zakresu działania Ośrodka Pomocy Społecznej należy zapewnienie warunków należytego wykonywania i realizacji zadań spoczywających na „Ośrodku” w realizacji zadań:

 

1) zadań własnych;

2) zadań zleconych;

3) zadań wykonywanych na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej (zadań powierzonych).

 

§8 W szczególności do zadań Ośrodka Pomocy Społecznej należy:

 

1) diagnostyka jednostki i środowiska;

2) wnioskowanie spraw zaspokojenia potrzeb jednostki i środowiska;

3) organizowanie i prowadzenie działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób i grup wymagających pomocy;

4) zapobieganie procesom marginalizacji osób, grup, rodzin a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym;

5) współdziałanie z grupami, społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności samodzielnego rozwiązywania własnych problemów;

6) aktywizowanie środowiska lokalnego w celu pełniejszego zaspokojenia potrzeb;

7) opracowywanie planów potrzeb społecznych i sprawozdań w zakresie rozeznania potrzeb;

8) współpraca z organami administracji samorządowej, organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi;

9) wykonywanie prac kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności:

 

a) przyjmowanie, rozdział, przekazywanie i wysyłanie korespondencji;

b) prowadzenie wewnętrznego obiegu akt;

c) przechowywanie akt;

d) przekazywanie akt do archiwów.

 

10) realizacja obowiązków i uprawnień służących Ośrodkowi Pomocy Społecznej jako pracodawcy- zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.

                                                                                                                   

                                                                                                                  Rozdział III

 

ORGANIZACJA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

 

§9 W skład Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą następujące stanowiska pracy:

 

Lp.

Nazwa stanowiska pracy

Symbol

 

1

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej

KOPS

Stanowiska kierownicze

2

Główny Księgowy

GKOPS

3

Stanowisko do spraw świadczeń socjalnych

ŚSOPS

Pion administracyjny

4

Stanowisko do spraw kadrowych i spraw sekretarsko-kancelaryjnych

SKOPS

5

Stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej

ŚROPS I

Sekcja świadczeń rodzinnych

6

Stanowisko do spraw świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej

ŚROPS II

7

Stanowisko do spraw pracownika socjalnego

PSOPS I

Świadczenia socjalne i w naturze

8

Stanowisko do spraw pracownika socjalnego

PSOPS II

9

Stanowisko do spraw pracownika socjalnego

PSOPS III

10

Stanowisko do spraw pracownika socjalnego

PSOPS IV

11

Stanowisko do spraw opiekunki społecznej

OSOPS I

 

 

Sekcja usług opiekuńczych

12

Stanowisko do spraw opiekunki społecznej

OSOPS II

13

Stanowisko do spraw opiekunki społecznej

OSOPS III

14

Stanowisko do spraw opiekunki społecznej

OSOPS IV

15

Stanowisko do spraw opiekunki społecznej

OSOPS V

16

Stanowisko do spraw opiekunki społecznej

OSOPS VI

 

 

§10 Strukturę organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do Zarządzenia.

 

Rozdział IV

 

ZASADY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

§11 Ośrodek Pomocy Społecznej działa według następujących zasad:

 

1) praworządności;

2) służebności wobec społeczności lokalnej;

3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym;

4) kontroli wewnętrznej;

5) podziału zadań pomiędzy Kierownictwo Ośrodka Pomocy Społecznej i poszczególne stanowiska oraz wzajemnego współdziałania;

6) przepływ informacji pomiędzy stanowiskami pracy i sekcjami.

 

§12 Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.

 

§13 Pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w wykonywaniu zadań Ośrodka i swoich obowiązków są obowiązani służyć Ośrodkowi i Państwu.

 

§14 Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w rządzeniu mieniem Ośrodka i Państwa.

 

§15 Ośrodkiem Pomocy Społecznej kieruje Kierownik Ośrodka przy pomocy Głównego Księgowego i swojego zastępcy, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Kierownikiem za realizację swoich zadań.

 

§16 W Ośrodku Pomocy Społecznej działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie wykonywania zadań Ośrodka przez poszczególnych pracowników.

 

Rozdział V

 

ZAKRESY ZADAŃ KIEROWNIKA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ, JEGO ZASTĘPCY I GŁÓWNEGO KSIĘGOWEGO


 

§17 Do zakresu zadań Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej należy w szczególności:

 

1) reprezentowanie Ośrodka Pomocy Społecznej na zewnątrz;

2) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;

3) czuwanie nad przestrzeganiem przepisów prawa;

4) prowadzenie polityki kadrowej;

5) tworzenie organizacyjnych i materialno - technicznych warunków działalności Ośrodka celem realizacji jego zadań;

6) rozpatrywanie skarg, wniosków, krytyki prasowej oraz innych sygnałów od mieszkańców gminy;

7) sporządzenie planów rozwoju pomocy społecznej na obszarze działania;

8) wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na pomoc społeczną i realizację innych zadań Ośrodka oraz składanie informacji do Burmistrza i Rady Miejskiej z ich wykorzystaniem;

9) planowanie i realizowanie przedsięwzięć związanych z obronnością cywilną w zakresie określonym innymi odrębnymi przepisami prawa;

10) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Ośrodka, umów zlecenia i umów o dzieło;

11) wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, zaliczek alimentacyjnych;

12) ustalanie regulaminu pracy Ośrodka;

13) gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami Ośrodka;

14) wydawanie zarządzeń Kierownika Ośrodka;

15) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej;

16) wspólnie z Główną Księgową Ośrodka opracowywanie projektu budżetu i prowadzenie gospodarki finansowej;

17) wykonywanie Uchwał Rady Miejskiej oraz Zarządzeń Burmistrza;

18) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Kierownika przez przepisy prawa i Regulaminu oraz Uchwały.

 

§18 Zastępca Kierownika podejmuje czynności Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej pod nieobecność Kierownika lub innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Kierownika.

 

§19 Do zadań Głównego Księgowego (GKOPS) należy:

 

1) nadzorowanie i realizacja budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku;

2) przekazywanie pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej wytycznych do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem planu budżetowego;

3) współpraca przy opracowywaniu projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej;

4) dokonywanie analiz budżetu w poszczególnych działach, rozdziałach i paragrafach oraz bieżące informowanie Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej o jego realizacji;

5) przygotowywanie i organizowanie obiegu dokumentów finansowych;

6) realizacja ustaw o dochodach i finansowaniu gminy oraz ustaw o finansach publicznych;

7) realizacja sprawozdawczości finansowej Ośrodka Pomocy Społecznej;

8) wykonywanie obowiązków i zadań wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Głównych Księgowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych;

9) sporządzanie sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach;

10) dekretowanie dokumentów księgowych;

11) analiza kont rachunkowych i egzekwowanie należności;

12) naliczanie i rozliczanie składek ZUS;

13) wystawianie dowodu „KW- Kasa Wypłaci” – zbiorczo do listy płac lub listy wypłat;

14) nadzór nad ewidencją środków trwałych;

15) rozliczanie podatku dochodowego wynikającego z umów zleceń (PIT 11) oraz umów o dzieło i umów o pracę;

16) księgowanie dochodów finansowych;

17) wystawianie i podpisywanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu

      (ZUS RP 7) oraz pozostałych zaświadczeń;

18) wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Kierownika.

  

Rozdział VI
 

ZAKRESY STANOWISK PRACY 

 

§20 Do wspólnych stanowisk pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej należy przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby Ośrodka, a w szczególności:

 

1) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, administracyjnych także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań Ośrodka Pomocy Społecznej określonych w przepisach prawnych;

3) współdziałanie z Głównym Księgowym przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej;

4) wzajemne współdziałanie pomiędzy pracownikami i poszczególnymi sekcjami w celu prawidłowego przepływu informacji;

5) przygotowywanie sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań;

6) podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych;

7) przechowywanie akt służbowych;

8) stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt;

9) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i listów wpływających do danego stanowiska;

10) usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy;

11) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz zapewnienie ochrony danych osobowych;

12) wykonywanie zadań przekazanych do realizacji przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

§21 Do zadań stanowiska do spraw świadczeń socjalnych (ŚSOPS) należy:

 

1) obsługa kancelaryjno-biurowa Ośrodka Pomocy Społecznej;

 

a) obsługa pocztowa nadawczo-odbiorcza

b) ewidencja wyjść służbowych oraz prywatnych poza zakład pracy

c) prowadzenie księgi „Listy obecności” urlopów, zwolnień lekarskich i innych

 

2) obsługa centrali telefonicznej- przyjmowanie i łączenie rozmów;

3) zaopatrzenie Ośrodka Pomocy Społecznej w materiały i sprzęt do pracy zgodnie z zasadami i postępowaniem o zamówieniach publicznych;

4) bieżące prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów materiałów i sprzętu biurowego; 5) realizacja list płac zasiłków celowych wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;

6) realizacja list płac zasiłków okresowych wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;

7) realizacja list płac zasiłków stałych wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;

8) realizacja list płac zasiłków celowych „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” wraz z wydaniem decyzji administracyjnej;

9) sporządzanie terminowych i miesięcznych zestawień zasiłków stałych do Domu Pomocy Społecznej, w których przebywają mieszkańcy miasta i gminy Resko zgodnie z przepisami oraz rozbiciu na koszty utrzymania i koszty własne zasiłkobiorcy /30% i 70%/;

10) sprawozdawczość do Urzędu Zachodniopomorskiego Wydział Polityki

         Społecznej w zakresie:

 

a) meldunków kwartalnych, półrocznych i rocznych z uwzględnieniem liczby świadczeń, kwot, rodzin, osób w rodzinach, w rozbiciu na poszczególne rodzaje świadczeń

 

11) sporządzanie projektów dochodów i wydatków wraz z kalkulacją do sporządzania projektu budżetu gminy na rok następny w rozbiciu na poszczególne działy i rozdziały z uwzględnieniem:

 

a) wzrostu dochodów

b) procentowego wzrostu stałych wydatków rzeczowych

   c) wzrost wynagrodzeń

 

12) obsługa komputera ze szczególnym uwzględnieniem programu „POMOST”;

13) praca w terenie z pracownikiem socjalnym na wniosek Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej;

14) miesięczne rozliczenie wydatków w rozbiciu na poszczególne rozdziały i dokonywanie uzgodnień z komórką finansowo-księgową Urzędu Miejskiego w Resku;

15) bieżące prowadzenie rejestrów zatwierdzonych świadczeń przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w rozbiciu na poszczególne rodzaje i okresy wypłat:

 

a) zasiłków celowych,

b) zasiłków stałych,

c) zasiłków okresowych,

d) zasiłków celowych „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,

e) ubezpieczenia emerytalno-rentowe,

f) ubezpieczenia zdrowotnego,

g) dożywiania dzieci w szkołach na terenie gminy,

h) innych zadań wynikających z programów rządowych.

 

16) rozliczanie bieżących faktur z zadań własnych i zleconych;

17) nadzór i kontrola pracy opiekunek społecznych w domu podopiecznego.

 

§22 Do zadań stanowiska do spraw kadrowych i do spraw sekretarsko-kancelaryjnych (SKOPS) należy:

 

1) obsługa biurowa Ośrodka Pomocy Społecznej:

 

a) prowadzenie ksiąg korespondencyjnych pism przychodzących i wychodzących;

b) prowadzenie rejestru podań;

c) ewidencja środków trwałych i nietrwałych w użytkowaniu

    Ośrodka Pomocy Społecznej;

d) prowadzenie książki inwentarzowej środków trwałych;

e) ewidencja zakupów środków trwałych;

f) likwidacja oraz przyjęcia środków trwałych;

g) prowadzenie wszelkiej dokumentacji związanej z zakupem i likwidacją sprzętu i wyposażenia Ośrodka Pomocy Społecznej;

h) przygotowanie, sprawdzenie środków trwałych i sprzętu do inwentaryzacji.

 

2) obsługa kadr Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku:

 

a) prowadzenie akt osobowych pracowników Ośrodka Pomocy

    Społecznej zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy;

b) prowadzenie ewidencji pracowników zatrudnionych oraz zwalnianych;

c) ewidencja urlopów oraz dni wolnych od pracy;

d) listy obecności pracowników;

e) rejestr zwolnień lekarskich;

f) rejestr wysług lat i gratyfikacji;

g) pisanie umów o pracę, angaży oraz świadectw pracy;

h) przygotowanie w porozumieniu z Kierownikiem Ośrodka płac oraz ich pochodnych do corocznego budżetu;

i) przygotowanie dokumentów do ZUS na renty i emerytury.

j) ścisła współpraca z Oddziałem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Powiatowym Urzędem Pracy.

 

3) w zakresie obsługi systemu komputerowego POMOST:

 

a) systematyczne wprowadzanie danych do systemu POMOST w zakresie obsługi klienta;

b) rejestrowanie i rozpatrywanie wniosków;

c) wprowadzanie wywiadów środowiskowych;

d) opracowywanie i wydawanie w porozumieniu z Kierownikiem Ośrodka decyzji administracyjnych w zakresie udzielanej pomocy dla świadczeniobiorców;

e) tworzenie list wypłat dla świadczeniobiorców;

f) rozliczanie zasiłków wg. rodzajów świadczeń;

g) wykonywanie sprawozdań elektronicznych (MK1MK2, dożywianie, MPiPS, składki EM-RE, zbiory centralne) przekazywane do Wydziału Polityki Społecznej

     Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie zgodnie z ustalonymi terminami.

 

4) w zakresie obsługi systemu PŁATNIK:

 

 a) zgłoszenia pracowników i świadczeniobiorców do Zakładu

     Ubezpieczeń Społecznych (ZZA, ZUA, ZCZA);

 b) wyrejestrowania pracowników i świadczeniobiorców do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZWUA);

c) comiesięczne rozliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (RZA, RCA, RSA, DRA);

d) współpraca z Inspektoratem ZUS w Łobzie w zakresie prawidłowego rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz korekt dokumentów.

 

5) sprawozdawczość statystyczna:

 

a) terminowe wykonywanie sprawozdań statystycznych z zakresu spraw kadrowych ( Z-03, Z-05, Z-06) kwartalnych i rocznych.

        

§23 Do zadań stanowiska do spraw świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych (ŚROPS I; ŚROPS II) należy:

 

1) przyjmowanie i weryfikacja wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych:

 

a) przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego wraz ze wszystkimi obowiązującym dokumentami,

b) przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń opiekuńczych wraz ze wszystkimi obowiązującymi dokumentami,

c) przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do zaliczki alimentacyjnej wraz ze wszystkimi obowiązującymi dokumentami,

d) zlecanie pracownikom socjalnym przeprowadzenia wywiadów u osób ubiegających się o dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka oraz u drugiego z rodziców dziecka samotnie wychowywanego,

e) zlecanie pracownikom socjalnym przeprowadzenia wywiadów u dłużników alimentacyjnych.

 

2) sporządzanie planu udzielanych świadczeń;

3) przygotowanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczeń rodzinnych i opiekuńczych orz zaliczki alimentacyjnej:

 

a) systematyczna rejestracja wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczki alimentacyjnej,

b) przygotowanie wydruku decyzji,

c) przekazywanie komornikom sądowym decyzji dotyczących przyznania lub odmowy przyznania zaliczki alimentacyjnej,

d) występowanie do Urzędu Pracy z wnioskiem o przedstawienie informacji o możliwości aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego, który nie może wywiązać się ze swych zobowiązań z powodu braku zatrudnienia lub do Starosty o skierowanie dłużnika alimentacyjnego do prac organizowanych na zasadach robót publicznych,

e) kierowanie do Starosty wniosków o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego.

 

4) systematyczne rejestrowanie wniosków osób i rodzin ubiegających się o świadczenia rodzinne i opiekuńcze oraz zaliczki alimentacyjne, w systemie informatycznym oraz ręcznym;

5) zakładanie indywidualnych teczek osób korzystających z pomocy w formie świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych;

6) sporządzanie miesięcznych list wypłat świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych, w formie gotówkowej oraz przelewów bankowych;

7) sporządzanie listy osób, za które Ośrodek jest zobowiązany odprowadzić do ZUS-u składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

8) sporządzanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych, rocznych oraz meldunków miesięcznych;

9) przygotowanie wstępnego zapotrzebowania środków na wypłaty i obsługę świadczeń rodzinnych i opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych;

10) sporządzanie projektów dochodów i wydatków wraz z kalkulacjami w zakresie świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych na rok następny do sporządzenia projektu budżetu gminy;

11) wystawianie zaświadczeń dotyczących korzystania ze świadczeń osobom indywidualnym oraz instytucjom (ZUS, KRUS, OPS, Urząd Marszałkowski);

12) współpraca z Urzędem Marszałkowskim odnośnie koordynacji świadczeń wypłacanych osobom pracującym w państwach Unii Europejskiej.

 

§24 Do zadań stanowiska pracy pracownika socjalnego (PSOPS I; PSOPS II; PSOPS III; PSOPS IV) należy:

 

1) przy wykonywaniu zadań pracownik socjalny jest obowiązany:

 

a) kierować się zasadami etyki zawodowej.

b) kierować się zasadą dobra osób i rodzin którym służy, oraz poszanowania godności i praw tych osób do samostanowienia.

c) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę i grupę.

d) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.

e) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia chyba, że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny.

f) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.

g) przestrzegać zasad BHP i P-poż.

h) sumienne i terminowe załatwianie spraw, skarg, wniosków.

i) wykonywanie poleceń kierownika, wchodzących w zakres pracy zawodowej.

 

2) do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:

 

a) praca socjalna mająca na celu wspomaganie jednostek oraz rodzin w odzyskaniu i wzmocnieniu pełnych możliwości życiowych poprzez realizowanie różnorodnych zadań;

 

b) prowadzenie pracy socjalnej poprzez metodę indywidualnego przypadku, pracę z grupą oraz organizowanie środowiska lokalnego;

 

c) rozeznanie sytuacji życiowej oraz potrzeb osób i rodzin, dla celów pomocy społecznej.

 

d) w celu właściwego rozpoznania problemu pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy, na podstawie którego ustala plan postępowania w celu rozwiązania problemu oraz ustala formę pomocy zgodnie z ustawą;

 

e) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osób i rodzin, pomoc w uzyskiwaniu świadczeń rentowych lub emerytalnych ZUS i KRUS, ustalenia stopnia niepełnosprawności w Powiatowym Zespole d/s Orzekania o Niepełnosprawności, uzyskania dofinansowania do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, pożyczek mających na celu likwidację barier architektonicznych w PCPR, pomoc psychologa i mediatora (PCPR), kierowanie osób na podjęcie leczenia od uzależnienia alkoholowego do Gminnej Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, kierowanie osób do pracy w CIS.

 

 f) sporządzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby innych instytucji m. in.: Urząd Miejski, Sąd, Gminna Komisja d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PCPR, CIS.

 

g) podejmowanie interwencji socjalnej: umieszczanie w trybie pilnym dzieci w placówce opiekuńczo-wychowawczej, umieszczanie ofiar przemocy w Ośrodkach Interwencji Kryzysowej, wypełnianie druku "Niebieska "Karta" w przypadku stwierdzenia przemocy w rodzinie, umieszczanie osób psychicznie chorych w Szpitalu Psychiatrycznym.

 

h) współpraca z placówkami służby zdrowia w zakresie ochrony zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem: lekarza pierwszego kontaktu, pielęgniarki środowiskowej, położnej.

 

i) współdziałanie z organami administracji państwowej: policja (interwencje socjalne), Sąd (kierowanie wniosków o ograniczenie lub pozbawienie władzy rodzicielskiej, kierowanie wniosków o ustanowienie nadzoru kuratorskiego, kierowanie wniosków o umieszczenie w DPS lub szpitalu psychiatrycznym, kierowanie wniosków o ustalenie alimentów), Prokuratura (kierowanie wniosków dot. podejrzenia popełnienia przestępstwa), kuratorzy zawodowi (stała współpraca dot. podopiecznych objętych nadzorem kuratorskim, interwencje socjalne).

 

j) współpraca z organami administracji samorządowej: Urząd Miejski, Rada Miejska, Sołtysi.

 

§25 Do zadań stanowiska pracy opiekunek społecznych (OSOPS I; OSOPS II; OSOPS III; OSOPS IV; OSOPS V; OSOPS VI) należy:

 

1) świadczenie usług opiekuńczych u podopiecznych na terenie Gminy Resko osobom samotnym jak i w rodzinie, jeżeli rodzina nie jest w stanie ich zapewnić.

2) usługi opiekuńcze obejmują pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, tj.:

 

a) wykonywanie prostych zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych zalecanych przez lekarza, pielęgniarkę środowiskową

b) zapewnienie kontaktów z otoczeniem

c) dokonywanie codziennych zakupów, leków według potrzeb podopiecznego

d) przynoszenie opału oraz palenie w piecu

e) przynoszenie obiadów z Domu Pomocy Społecznej lub sporządzenie posiłku dla podopiecznych

f) utrzymywanie czystości w mieszkaniu podopiecznego

g) załatwienie spraw podopiecznych związanych z opłatami.

Rozdział VII
 

SKARGI I WNIOSKI

§26 Skargi i wnioski wpływające do Ośrodka Pomocy Społecznej rozpatrywane są przez Kierownika, Główną Księgową lub samodzielne stanowiska pracy.

 

1) obsługę obywateli w sprawie skarg i wniosków skierowanych do Kierownika oraz rejestr skarg i wniosków prowadzi pracownik do spraw kadrowych i spraw sekretarsko-kancelaryjnych;

2) w sprawie skarg i wniosków mają zastosowanie przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Rozdział VIII

ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ

§27 System kontroli obejmuje:

 

1) kontrolę zewnętrzną;

2) kontrolę wewnętrzną, której podlegają samodzielne stanowiska pracy w Ośrodku Pomocy

    Społecznej;

3) kontrolę wykonują Kierownik, Zastępca Kierownika podczas jego nieobecności w pracy, Główny Księgowy;

4) działalność kontrolną prowadzi się w formie kontroli planowanych i doraźnych. Ze względu na zakres stosuje się kontrole kompleksowe, problemowe, bieżące;

5) celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobu naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania ich w przyszłości;

6) postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego stanowiska pracy, rzetelne jego udokumentowanie i ocena działalności;

7) po zakończeniu przeprowadzenia kontroli sporządza się protokół pokontrolny.

 

Rozdział IX
 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§28 Załącznik do Regulaminu stanowi jego integralną część.

 

§29 Zarządzenie wchodzi w życie od dnia 01.07.2007 r.

 

§30 Z dniem wejścia w życie Regulaminu traci moc obowiązujący dotychczasowy Regulamin organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Resku z dnia 27.12.1995 r.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Barbara Bujnowska 20-06-2007 10:17
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-06-2007
Ostatnia aktualizacja: Barbara Bujnowska 03-08-2007 13:26