eBoi
Jak załatwić sprawę?
Zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania, w tym otwartych danych
-
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
-
Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, skrótowo zwana dalej „ustawą”.
Pojęcia:
-
informacje sektora publicznego – każda treść lub jej część, niezależnie od sposobu utrwalenia, w szczególności w postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub audiowizualnej, będąca w posiadaniu starostwa (art.2 pkt 8 ustawy),
-
ponowne wykorzystywanie – wykorzystywanie przez użytkowników (osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) informacji sektora publicznego w jakimkolwiek celu komercyjnym lub niekomercyjnym), z wyjątkiem wymiany informacji sektora publicznego między podmiotami zobowiązanymi wyłącznie w celu realizacji zadań publicznych (art.2 pkt 12 ustawy),
-
otwarte dane – dane, które mogą być swobodnie używane, ponownie wykorzystywane i rozpowszechniane przez każdego – ewentualnie
-
z podaniem źródła i zasad rozpowszechniania (art.2 pkt 8 ustawy),
-
portal danych – prowadzony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, powszechnie dostępny system teleinformatyczny, służący do udostępniania m.in. informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystania (art.2 pkt 13 ustawy) .
Cechy otwartych danych:
-
swobodny dostęp do całości zasobu,
-
bezpłatny,
-
udostępnione w formie możliwej do przetwarzania,
-
z licencją do ponownego wykorzystania i rozpowszechniania dla wszystkich grup bez ograniczeń.
Zasady udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego będących w posiadaniu Urzędu Miejskiego w Resku
Ponownemu wykorzystaniu podlega informacja sektora publicznego:
-
udostępniona na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Resku – www.bip.resko.pl
-
udostępniona w serwisie internetowym www.resko.pl,
-
przekazana na wniosek o ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego (informacje poniżej),
-
udostępniona w portalu danych - https://dane.gov.pl/pl.
Ograniczenie prawa do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
Prawo dostępu do informacji sektora publicznego podlega ograniczeniom wynikającym z art. 6 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego dla informacji publicznych udostępnianych w BIP Urzędu Miejskiego w Resku
Podmiot wykorzystujący informacje sektora publicznego udostępnione w BIP Urzędu Miejskiego w Resku jest zobowiązany do:
-
poinformowania o źródle, czasie wytworzenia i pozyskania informacji publicznej, podania pełnej nazwy Urzędu Miejskiego w Resku,
-
zamieszczenia adnotacji o tym, że informacja została przetworzona, w przypadku modyfikacji jej treści,
-
jeżeli treść pozyskanej informacji lub jej fragment ma stanowić część całości, należy ją zamieścić w tekście w formie cytatu, z przypisem informującym o źródle pochodzenia,
-
poinformowania, iż organ zobowiązany do udostępnienia informacji sektora publicznego nie ponosi odpowiedzialności za jej przetworzenie, dalsze udostępnianie i wykorzystywanie.
Zasady odpowiedzialności Urzędu Miejskiego w Resku
Urząd Miejski w Resku nie ponosi odpowiedzialności:
-
za ponowne wykorzystywanie udostępnionej lub przekazanej na wniosek informacji sektora publicznego w sposób naruszający obowiązujący porządek prawny, a także za rezultaty jej przetworzenia,
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek
Udostępnienie informacji sektora publicznego w celu ich ponownego wykorzystywania następuje na wniosek w przypadkach, gdy:
-
informacja nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Resku,
-
została udostępniona w inny sposób i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat,
-
wnioskodawca zamierza wykorzystywać informację na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone,
-
została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.
Wnioski mogą być wnoszone:
-
w formie dokumentu papierowego w Sekretariacie Urzędu Miejskiego w Resku, adres: ul. Rynek 1, 72-315 Resko,
-
w formie dokumentu elektronicznego przez skrzynkę kontaktową ePUAP: /32y5b4kseh/SkrytkaESP
-
e-mailem na adres: resko@resko.pl
Wniosek powinien spełniać warunki formalne wskazane w art. 39 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, tj. zawierać w szczególności:
-
nazwę podmiotu zobowiązanego;
-
informacje o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku;
-
wskazanie informacji sektora publicznego, które będą ponownie wykorzystywane, a jeżeli są już udostępniane lub zostały przekazane, warunki ponownego wykorzystywania, na jakich mają być ponownie wykorzystywane, oraz źródło udostępniania lub przekazania;
-
wskazanie celu ponownego wykorzystywania, w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
-
wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej - także wskazanie formatu danych;
-
wskazanie: sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie są udostępniane lub nie zostały przekazane w inny sposób, albo sposobu i okresu dostępu do informacji gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym.
W przypadku niespełnienia wymogów formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Rozpatrzenie wniosku następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
W sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe jest przedłużenie załatwienia sprawy do 2 miesięcy, po zawiadomieniu wnioskodawcy o przyczynach opóźnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
Po rozpatrzeniu wniosku Urząd Miejski w Resku:
-
przekazuje informację sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bez określania warunków ponownego wykorzystywania; albo
-
informuje o braku informacji sektora publicznego wskazanych we wniosku;
-
informuje o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku posiadania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę;
-
składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie;
-
odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
Wnioskodawca, który otrzymał ofertę może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
W przypadku otrzymania sprzeciwu Urząd Miejski w Resku, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
Informacja o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Informacja sektora publicznego wytworzona w Urzędzie Miejskim w Resku jest udostępniana lub przekazywana w celu ponownego wykorzystywania, co do zasady, bezpłatnie.
W przypadku, gdy przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, Urząd może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie. Ustalając wysokość opłaty uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób lub w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków o ponowne wykorzystywanie, mogących mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji (np. koszty materiałów wykorzystanych do sporządzenia wydruków i kserokopii, koszty elektronicznych nośników danych, koszty pracy dodatkowej, koszty wysyłki).
Wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania i przekazania informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.
Informacja sektora publicznego przekazywana w postaci elektronicznej w formacie źródłowym udostępniana jest bez opłat.
W przypadku umożliwienia ponownego wykorzystywania, w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym, wnioskodawca może zostać zobowiązany do uiszczenia opłaty uwzględniającej koszty wynikające z dostosowania systemu teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji wniosku o ponowne wykorzystywanie.
Informacja o środkach prawnych przysługujących w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie oraz o prawie do sprzeciwu
Organem odwoławczym od decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz od decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie jest minister właściwy do spraw informatyzacji.
W zakresie nieuregulowanym ustawą do decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz do decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.).
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.), z tym że:
-
przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi;
-
skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Mateusz Jaworski | 02-03-2023 21:58 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Mateusz Jaworski | 02-03-2023 |
Ostatnia aktualizacja: | Mateusz Jaworski | 02-03-2023 22:01 |